رفتن به بالا
  • چهارشنبه - ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
  • کد خبر : ۱۱۳۵
  • مشاهده :57 views
خرید خارجی برندی برای شرکت های صنعتی و معدنی؛

لوکوموتیو چشم بادامی ها روی ریل گل گهر/مپنا مورد بی مهری سنگ آهنی ها

در حالی که گروه صنعتی مپنا می تواند همه نوع لوکوموتیوی را در هر کلاسی برای مشتری طراحی و بسازد اما متاسفانه شرکت های داخلی همچون گل گهر و معدنی ها به دنبال عقد قرار داد خرید از چین هستند. به گزارش ” کارگران کرمان ” از ابتدای سال جاری که با شعار حمایت از […]

در حالی که گروه صنعتی مپنا می تواند همه نوع لوکوموتیوی را در هر کلاسی برای مشتری طراحی و بسازد اما متاسفانه شرکت های داخلی همچون گل گهر و معدنی ها به دنبال عقد قرار داد خرید از چین هستند.

به گزارش ” کارگران کرمان ” از ابتدای سال جاری که با شعار حمایت از کالای ایرانی توسط معظم له نقطه قوتی در دل تولید کنند گان داخلی شکل گرفت و امیدوار بودند که راه نجات از برون رفت های اقتصادی و مشکلات عرضه و تقاضا با حمایت همه جانبه مسئولان دولتی و حتی دیگر تولید کنند گان به یکدیگر حل شود اما با تصمیمات یک شبه در بازار ارز و سکه و واردات ساماندهی شده دولتی سبب شد تا نه تنها تولید داخلی زمین گیر شود بلکه موجبات فساد ، رانت و احتکار فراهم شود و فشار های معیشتی را بر مردم و مشکلات عدیده تولیدی را برای تولید کنند گان ایجاد کند .

 

 

یک ضرب المثل یزدی وجود دارد که همیشه می گوید یزدی تا جنس یزدی دارد از غریبه خرید نمی کند ای کاش ایرانی ها هم یزدی وار فکر می کردند ، در حالی که اکثر واحد های تولیدی در داخل کشور از برند و کیفیت خوبی برخوردار هستند اما متاسفانه در داخل کمتر کسی به دنبال اجناس ایرانی می گردد و یا آن را با کیفیت می داند در حالی که به اکثر کشورها صادر می گردد .

 

 

در حالی دولت برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده سامانه های نیما و گمرک را  ایجاد کرد که نه تنها مشکلی حل نشد بلکه عدم هماهنگی بین این دو سامانه موجب شد تا  کارخانجاتی که باید مواد اولیه وارد می کردند نتوانند ارز از نیما دریافت کنند و واحد های تولیدی که به هر طریقی ارزی را تهیه می کردند و کالا می خریدند نتوانند اجناس خریداری شده خود را از گمرک ترخیص کنند لذا اکثر واحد های تولیدی داخلی را به تعطیلی کشاند.

 

 

سیاست های ارزی دولت گرچه بد و ناپخته بود و مشکلات زیادی را برای واحد های تولیدی ایجاد کرد  و  کج سلیقگی دولت در امر مهار تورم و تولیدات داخلی مشکلات را چند برابر کرده است اما بی توجهی واحد های تولیدی داخلی به یکدیگر نیز از دیگر مشکلاتی است که از سوی شرکت های بزرگ و کوچک به یکدیگر تحمیل می شود  در حالی که می توانند هم پوشانی داشته و نیاز داخلی و بازار اقتصادی را ارتقا دهند و بی نیاز از ارز و ارتباط با کشور های خارجی شوند اما این مهم اتفاق نمی افتد.

 

 

چندی پیش شرکت مادر تخصصی گل گهر خبری را منتشر کرد که مورد تعجب صنایع داخلی شد ، این خبر به شرح ذیل بود؛

 

 

گل گهر قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو را با یک شرکت چینی امضا کرد!
گل گهر قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو را از یک شرکت چینی امضا کرد

همزمان با سفر مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به کشور چین، قرارداد خرید ۱۰ دستگاه لکوموتیو DF8BI از شرکت کیشویان چین با حضور ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت گل گهر، یاری رییس هیات مدیره شرکت گل گهر و سلیم نیا مدیرعامل شرکت نماد ریل گستر در شهر چانگجو چین امضا و‌ نهایی شد.

 

عقد این قرارداد بدون شک گامی بزرگ در توسعه ناوگان ریلی گل گهر خواهد بود و ظرفیت حمل بار در کنار تسریع در ارسال بار رشد قابل توجهی خواهد یافت.

 

گرچه این چنین اخبار می تواند مسرت بخش باشد زیرا تعامل دو کشور را در حالی که همه در جنگ ارزی آمریکا وارد شده اند نشان می دهد ،  اما نباید فراموش کرد ، امسال سال جنگی اقتصاد ایران با کد رمز حمایت از کالای داخلی است لذا باید پرسید چه علتی وجود دارد که به شرکت های داخلی در تولید لوکوموتیو از  سوی این واحد موفق توجهی نشده است گرچه سعی شد تا با مدیران این شرکت ارتباط گرفته شود اما موفقیت آمیز نبود .

 

عباس علی آبادی مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران(مپنا) در گفتگو با خبر نگار ما گفت : این گروه بزرگ اقتصادی توانایی ساخت هر گونه لوکوموتیو در هر کلاسی  طبق سفارش مشتری را دارد اما متاسفانه همه ی شرکت های داخلی علاقه مند هستند از توان خارجی استفاده کنند تا توان داخلی .

 

وی ادامه داد : در حالی که این گروه صنعتی  تولید انواع کشنده های لوکوموتیو در صنعت بار را در پروند خود ثبت کرده است اما متاسفانه اکثریت خریداران حاضرند تا چین سفر کنند اما حاضر نیستند تا به کرج و قزوین قدم بگذارند ، لذا وظیفه فعلی ما تولید شغل برای جوانان است اما غافل از این موضوع خرید از خارج صورت می گیرد و منافع ملی به هیچ عنوان مد نظر قرار گرفته نمی شود .

 

در حالی که توجه به صنعت ، تخصص و توان داخلی تبدیل به سمبلی برای رشد و توسعه شده است و د رعرصه حمل و نقل ریلی بزرگترین و طولانی‌ترین ربات جهان در حال تست آزمایشی خود در ایتالیاست  و عنوان اولین سیستم تحول ایمن سنگ آهن توسط یک قطار خودران را به خود اختصاص داده است و  یک نقطه عطف برای حمل و نقل خودکار جهان محسوب می شود اما در ایران اسلامی که جوان ترین و خلاق ترین متخصصان را در خود پرورش داده است تا بتوانند مهندسی معکوس و اختراعات جالب توجهی را به ثبت برسانند ، مورد بی مهری قرار گرفته اند و کمتر توجهی به آنها شده است.
اگر همچون صنعت موشک سازی ایران در عرصه نظامی به جوانان ، متخصصان و طراحان داخی در عرصه های مختلف توجه شود بی شک روزی خواهد رسید که اولین قدرت اقتصادی و تولیدات داخلی در جهان خواهیم شد اما این باید باور همه گردد  و برای تحقق این مهم حمایت همه جانبه مردم مسئولان و مدیران واحد های تولیدی را طلب می کند .

 

تهیه و تنظیم : طهماسبی

انتهای پیام/م

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه