• تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 18 می 2023 - 15:12
  • کد خبر : 17439
  • چاپ خبر

فعالیت ۳۰۰ پایگاه بسیج عشایری در کرمان/ آسیب‌های اجتماعی در عشایر پایین است

به گزارش کارگذان کرمان:شهریار سیاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۲ اردیبهشت تداعی‌کننده میثاق جاودانه عشایری کشور با آرمان‌های انقلاب و یادآور دیدار تاریخی امام در سال ۵۸ است و این روز را روز بسیج عشایری نامگذاری کرده‌اند. وی ادامه داد: جامعه عشایری امروز مانند نسل قبل خود پایبند به آرمان‌های انقلاب و

به گزارش کارگذان کرمان:شهریار سیاری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۲۲ اردیبهشت تداعی‌کننده میثاق جاودانه عشایری کشور با آرمان‌های انقلاب و یادآور دیدار تاریخی امام در سال ۵۸ است و این روز را روز بسیج عشایری نامگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: جامعه عشایری امروز مانند نسل قبل خود پایبند به آرمان‌های انقلاب و امامین انقلاب هستند و اگر تاریخ ایران را رقم بزنیم رشادت و شجاعت زیادی از عشایر مشاهده می‌کنیم.

سیاری افزود: جامعه عشایری در همه عرصه‌ها همیشه حضور موثر و فعالی داشته و نقش خود را برای سربلندی ایران ایفا کرده است، بنابراین وظیفه مسوولان در برابر عشایر سنگین است و باید به صورت شبانه‌روزی به آنها خدمت کنیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان اضافه کرد: عشایر در عرصه دفاعی حضور پررنگی دارند و بهترین مدافعان ایران اسلامی در تاریخ بوده‌اند و بیش از یک هزار و ۲۰۰ شهید استان از عشایر بوده‌اند و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از جامعه عشایری است.

سیاری همچنین نقش عشایر در امنیت را راهبردی دانست و گفت: عشایر در امنیت پایدار نقش خوبی دارند و در بیش از ۵۶ درصد مساحت استان پراکنده هستند و حضور عشایر در مناطق صعب‌العبور که نیروی امنیتی وجود ندارد از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر عشایر نباشند دچار چالش امنیتی می‌شویم.

وی تصریح کرد: جامعه عشایری ما امنیت را بدون هزینه برای کشور به‌وجود می‌آورند در صورتی که اگر عشایر نباشند باید هزینه هنگفتی را برای تامین امنیت صرف کنیم.

سیاری با اشاره به مشارکت بیش از ۹۰ درصدی عشایر در انتخابات، این امر را نشان از بلوغ سیاسی آنها دانست و گفت: عشایر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز حافظ آداب و رسوم ایرانی هستند و موسیقی عشایر هنوز دست‌نخورده مانده و حفظ و گسترش موسیقی نواحی جزو دغدغه‌های ماست و پوشش عشایر هنوز اصالت خودش را حفظ کرده است و نخبه پروری عشایر را نیز شاهد هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان ابراز داشت: سبک زندگی عشایری نیز حفظ شده و نقش پدر و مادر در بین عشایر پررنگ است و مسوولیت‌پذیری فرزندان آنها بالاست.

وی همچنین از ارتباطات اجتماعی، سختکوشی، کم‌توقعی و استفاده بهینه از امکانات به‌عنوان دیگر ویژگی‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی در بین عشایر نسبت به شهر و روستا کمتر است و ما باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی برگردیم.

وی با اشاره به اینکه عشایر ما تولیدکنندگانی با کمترین هزینه و با بیشترین بهره‌وری هستند، عنوان کرد: بیش از ۲۵ درصد گوشت مورد نیاز کشور را عشایر تامین می‌کنند و این درحالی‌ست که ظرفیت‌های عشایر مغفول مانده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان بر توسعه گردشگری عشایر تاکید کرد و افزود: ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط بانوان عشایر تولید می‌شود و باید از زنجیره صنایع دستی حمایت شود زیرا پایه اقتصاد دنیا بر گردشگری و صنایع دستی می‌چرخد.

سیاری در ادامه از مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری سخن به‌میان آورد و ادامه داد: در سال‌های اخیر خشکسالی‌های زیادی داشته‌ایم که بیش از ۸۰ درصد مراتع خشک شده در حالی که زندگی عشایر به مراتع وابسته است.

وی اظهار داشت: از سال قبل با توجه به حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت بنابراین عشایر با مشکلات زیادی مواجه شدند و خواستار ارائه تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت به عشایر هستیم.

سیاری با بیان اینکه ایل‌راه‌ها نیاز به بازسازی و مرمت دارند، خاطرنشان کرد: با حمایت سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان در زمینه آبرسانی به عشایر قدم‌های خوبی برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: فرزندان عشایر برای اشتغال نیاز به حمایت دارند و ظرفیت قانونی آن را هم داریم و بانک‌ها باید حمایت ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان عنوان کرد: برای رفع مشکلات عشایر به نگاه راهبردی و جهادی و حضور میدانی نیاز است و در سال جاری با دستور فرمانده سپاه ثارالله قرارگاه حمایت از عشایر و تولیدات عشایری را راه‌اندازی کردیم.

سیاری خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه کرمان دومین استان عشایرنشین کشور است، از ظرفیت فراکسیون عشایری و سایر ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات عشایر و برای ایجاد زنجیره قانونی در راستای رفع مشکلات عشایر در برنامه توسعه هفتم تلاش کنند.

وی افزود: ما صدای عشایر هستیم و با توجه به دغدغه سردار نظری فرمانده سپاه ثارالله اقدامات زیادی انجام داده‌ایم که محرومیت‌زدایی، حمایت از رشد تولید، حفظ و تقویت وحدت بین سران عشایر ازجمله این اقدامات است.

رئیس سازمان بسیج جامعه عشایری استان کرمان عنوان کرد: پارسال بیش از یک هزار پروژه در مناطق عشایری استان کرمان اجرا کردیم که از آن جمله می‌توان به ساخت خانه محرومان، تهیه و توزیع جهیزیه و لوازم‌التحریر، راه‌اندازی کارگاه اقتصاد مقاومتی، برپایی میز خدمت با حضور مدیران، توزیع آرد و اعزام ۴۱۴ گروه تخصصی جهادی به مناطق عشایری اشاره کرد.

سیاری از حضور تیم‌های پزشکی و دندانپزشکی، واکسیناسیون دام، توزیع تانکر آبرسانی، برگزاری همایش سران ایلات و طوایف، جشنواره‌های بازی‌های بومی و محلی به عنوان دیگر اقدامات نام برد.

وی بیان داشت: ۳۰ عنوان برنامه در هفته بسیج عشایری در سراسر استان کرمان اجرا می‌شود و حدود ۳۰۰ پایگاه بسیج عشایری در استان داریم.

لینک کوتاه

برچسب ها