• تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 سپتامبر 2023 - 12:22
  • کد خبر : 18438
  • چاپ خبر

تدوین دو سند اشتغال و فرهنگ کار رضوی

به گزارش کارگران کرمان: کانون‌های خدمت رضوی در استان کرمان به واسطه گستردگی فعالیت‌هایی که دارد، به صورت تخصصی در عرصه‌های عملیاتی خود ورود کرده است تا با استفاده از ظرفیت معنوی امام رئوف گره‌ای از مشکلات استان باز کند. گرچه این نهاد یک مجموعه فرهنگی بدون بازوی اجرایی محسوب می‌شود و عملا طبق قوانین

به گزارش کارگران کرمان: کانون‌های خدمت رضوی در استان کرمان به واسطه گستردگی فعالیت‌هایی که دارد، به صورت تخصصی در عرصه‌های عملیاتی خود ورود کرده است تا با استفاده از ظرفیت معنوی امام رئوف گره‌ای از مشکلات استان باز کند.

گرچه این نهاد یک مجموعه فرهنگی بدون بازوی اجرایی محسوب می‌شود و عملا طبق قوانین اجازه رسمی فعالیت به عنوان یک ارگان بازوی اجرایی ندارد اما توانسته است با ایجاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی نخ تسبیحی برای همراه‌سازی ارگان‌های دولتی، خصوصی و مردم نهاد باشد.

ظرفیت عظیم فرهنگی آستان قدس رضوی در معیت امام رئوف و عشق به خدمت در بارگاه مطهر ایشان سبب شده است تا مردم و حتی متخصصین حاضر به صورت رایگان علم و توان جسمی خود را در اختیار بگذارند و همین امر موجب باز شدن گره‌هایی بدون وجود بروکراسی‌های اداری و بیش از همه به صورت جهادی و با فوریت بیشتر شود.

یکی از کانون‌های موفق و تاثیرگذار که با حضور تیم اندیشه‌ورزی اعم از استادان، دانشگاه، صنعتگران، بازارایان، نمایندگان شرکت‌های دانش‌بنیان و غیره… توانسته است دو سند فرهنگی کار در بستر و سبک رضوی و  سند تخصصی اشتغال را تدوین کند، کانون تخصصی کارآفرینی و اشتغال آستان قدس رضوی در کرمان است که با مسئول این کانون به گفتگو نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

محمدهادی محمدی پورنجیب در گفتگو با سرویس اقتصادی پایگاه خبری راه آرمان در خصوص اهم فعالیت‌های کانون اشتغال و کارآفرینی آستان قدس رضوی در استان کرمان عنوان کرد: سند اشتغالی در کانون تخصصی تدوین کرده‌ایم که جامع است و برای استفاده آن در هر مقطعی دستورالعمل و برش بومی‌سازی خاصی باید تدوین شود که در ابتدا برداشت و ایجاد برش از ین سند در زمینه زنان سرپرست خانوار بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این سند فرّار است برای قدم در عرصه ایجاد اشتغال پایدار برداشت و ایجاد برش از سند زیست بوم اشتغال استان کرمان در زمینه زندانیان تازه آزاد شده با نام «پناه یافتگان رضوی» صورت گرفته است و عملا فعالیت این نهاد با سازمان زندان‌های استان آغاز شده و اجرایی شدن آن توسط این نهاد رقم خواهد خورد.

مسئول کانون تخصصی اشتغال آستان قدس رضوی به برگزاری جلسات مرتب هفتگی کانون استان در روزهای سه‌شنبه و تدوین، برنامه‌ریزی و طراحی روش‌های مختلف کارآفرینی و تولید اشاره کرد و گفت: حضور ویژه و پیگیر اعضای کانون در طراحی و سازمان‌دهی برنامه‌هایی که برای ارگان‌ها و نهادها قابلیت اجرا داشته باشد، بسایر مؤثر بوده است،

پورنجیب افزود: کانون اشتغال آستان قدس در کارگروه اشتغال استانداری کرمان نیز عضویت یافته و سند زیست بوم اشتغال استان که در این کانون تدوین شده بود نیز ضمن ارائه، در این کارگروه مورد استقبال ارگان‌های مختلف دولتی و غیردولتی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در سطح استان اکنون کانون‌های تخصصی اشتغال شکل گرفته و رابطین آنها برای رفع موانع تولید کار خود را در قالب سند زیست‌بوم آغاز کرده‌اند بنابراین خادم‌یاران و یاوران رضوی کانون اشتغال در کانون‌های محلی شهرستان‌ها به خصوص شهرستان کرمان جهت هم‌افزایی فعالیت‌های مشترک خادم‌یاری  و رشد این فعالیت ها تقسیم و جهت توجیه نحوه عملکرد افراد فعال هستند.

مسئول کانون‌ اشتغال و کارآفرینی استان قدس رضوی در کرمان با بیان اینکه ماهیت اصلی این کانون تنها فرهنگی است و عملا قابلیت اجرای مستقیم ندارد، گفت: تاکنون جلسات زیادی در زمینه اشتغال و ارائه راهکارهای مفید با ارگان‌های مختلف از جمله معاونت امور اقتصادی استاندار ، اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی، بنیاد برکت علوی،  حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، شهرک صنعتی سدید، پارک‌های علم و فناوری و بانک‌ها برگزار شده است.

پور نجیب اذعان کرد: به دنبال ساخت نرم‌افزاری بودیم که ارتباط بین کارفرما و کارجو را سهل کنیم که این امر در وزارت کار شکل گرفته است بنابراین کانال و گروه‌های مجازی را در اپلیکیشن‌های مختلف ایجاد کردیم تا مخدومین آستان قدس از خدمات کارفرمایان بتوانند استفاده کنند و تا کنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین کارهایی که در قالب سند زیست بوم قابلیت اجرایی داشت ایجاد دفاتر مشاوره شغلی، حقوقی و تسهیل در تولید بود که اکنون با کمک متخصصان، یک دفتر در  شهرستان کرمان و ایجاد دفاتر در همه شهرستان‌ها انجام شده است که به  ارائه مشاوره‌های شغلی مختلف به تولیدکنندگان کارفرمایان و کارجویان می‌پردازند.

مسئول کانون تخصصی اشتغال آستان قدس رضوی در کرمان به  ترویج فرهنگ تعاون اشاره کرد و گفت:  ایجاد شرکت‌های تعاونی در روستاها و محلات جهت رونق تولید با کمک صندوق‌های خرد و خانگی و هم افزایی در مسیر توسعه کسب و کارها از دیگر اقدامات این نهاد مردمی است.

پورنجیب به تدوین سند فرهنگ کار رضوی در عرصه اشتغال اشاره کرد و گفت: مهمترین هدف در عرصه کسب و کار دانستن مهارت کارکردن و  باور «فرهنگ کار عار نیست» است بنابراین سند تحول ایجاد فرهنگ رضوی برای کلیه کسب و کارهای استان نوشته شده است بنابراین آماده انتشار و بومی‌سازی برای هر نهادی که علاقه‌مند به اجرا باشد، است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کانون اشتغال حتی تا نوشتن تفاهم‌نامه بین کمیته امداد و کانون اشتغال آستان قدس جهت هم افزایی و استفاده از امکانات و وام‌های اشتغال کمیته امداد تحت عنوان وام‌های ماده ۱۶ و ماده ۱۸ پیش‌رفته است و این تفاهمنامه‌ها را به تمامی شهرستان‌ها جهت هم‌افزایی کلیه شهرستان‌ها با کمیته امداد و استفاده از امکانات این نهاد مردمی ارسال کرده‌ است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه

برچسب ها