• تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 ژانویه 2024 - 15:02
  • کد خبر : 18905
  • چاپ خبر

یک دوم پیاز کشور در جنوب کرمان تولید می‌شود

به گزارش کارگران کرمان:احمد احمدپور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان در خصوص نوبرانه‌های زمستانه جنوب کرمان عنوان کرد: مهمترین محصول جنوب کرمان در فصل زمستان که به آنها نوبر گفته می‌شود، مخصوصاً سیب‌زمینی و پیاز است. وی ادامه داد: دو محصول سیب‌زمینی و پیاز جنوب کرمان در فصل زمستان تنطیم کننده

به گزارش کارگران کرمان:احمد احمدپور در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی راه آرمان در خصوص نوبرانه‌های زمستانه جنوب کرمان عنوان کرد: مهمترین محصول جنوب کرمان در فصل زمستان که به آنها نوبر گفته می‌شود، مخصوصاً سیب‌زمینی و پیاز است.

وی ادامه داد: دو محصول سیب‌زمینی و پیاز جنوب کرمان در فصل زمستان تنطیم کننده بازار کشور هستند، زیرا در دو فصل پاییز و زمستان عمده پیازی که تولید شده و به صورت تازه‌خوری مورد استفاده قرار می‌گیرد در جنوب کرمان برداشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ابراز کرد: پیاز جنوب جزو نوبرانه‌های فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود و از نیمه‌های دوم آبان برداشت آن آغاز و وارد بازار می‌شود که این روند تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

احمدپور تأکید کرد: ما دو فصل کشت در قالب دو طرح استمرار(پاییزه) و عادی(بهاره) داریم و یک دوم پیاز کشور را نیز ما در جنوب کرمان تولید‌ می‌کنیم و نقشی تعیین‌کننده در تولید پیاز داریم، زیرا در فصلی این محصول وارد بازار می‌شود که عملاً هیچ محصولی در هیچ نقطه‌ای از کشور برداشت نمی‌شود.

وی اذعان کرد: در سطح کشور زمانی که محصول پیازی تولید نمی‌شود یا اگر باشد به صورت انبارشده و سردخانه‌ای است و قابلیت تازه‌خوری ندارد، جنوب کرمان تأمین‌کننده نیازی اصلی کشور است و در سال جاری ۳۸۵ هزار تن در حالت عادی و در طرح استمرار نیز ۳۸۶ هزار تن تولید پیاز داریم که جمعاً برداشت ما بیش از ۷۵۰ هزار تن است.

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان مدعی شد: بعد از پیاز، سیب‌زمینی جزو محصولات پرطرفدار در سطح کشور است که برداشت ما از انتهای آذر و اوایل دی‌ماه آغاز  و وارد بازار می‌شود، ما ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت داریم که ۱۰۰ هزار تن برداشت خواهیم داشت.

احمدپور به تولید توت‌فرنگی در جنوب استان اشاره کرد و گفت: این محصول به صورت گلخانه‌ای عمل می‌آید و سطح زیر کشت ۴۰۰ هکتاری را به خود اختصاص می‌دهد و ۱۵ هزار تن توت‌فرنگی را تولید می‌کنیم که برداشت آن از اواسط دی‌ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تنوع محصولات گلخانه‌ای جنوب کرمان بسیار بالاست، خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰ درصد این محصولات صادر می‌شود و ارزآفرینی خوبی را برای کشور دارد و در برنامه ما نیز هست که سطح زیر کشت گلخانه‌های خود را به علت محدودیت‌های آبی افزایش دهیم.

انتهیا خبر/

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود