• تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 جولای 2024 - 20:37
  • کد خبر : 19169
  • چاپ خبر

فواید صلح و سازش برای مردم تبیین شود

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور عصر امروز، ۲۰ تیرماه در همایش ملی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور در کرمان با بیان اینکه مسیر ائمه(ع) و امام حسین(ع) مسیر سازندگی، صلح، گذشت و بخشایش است، گفت: اهل‌بیت(ع) پناهگاه محکمی هستند که نمونه‌های آن

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور عصر امروز، ۲۰ تیرماه در همایش ملی نقش داوری حرفه‌ای (حکمیت) در نظام قضایی و حقوقی کشور در کرمان با بیان اینکه مسیر ائمه(ع) و امام حسین(ع) مسیر سازندگی، صلح، گذشت و بخشایش است، گفت: اهل‌بیت(ع) پناهگاه محکمی هستند که نمونه‌های آن را در دوران دفاع مقدس بسیار دیده‌ایم. در مسیر صلح و سازش هم می‌توانیم از اهل‌بیت مدد بگیریم که نمونه آن پویش‌ها هستند و در پویش «به عشق امام رضا(ع) می‌بخشم» ۴۲۲ نفر از چوبه دار نجات یافتند.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌گیری از آیات قرآن و نام اهل‌‌بیت(ع) باید بین مردم صلح و رحمت ایجاد کرد، افزود: هر کسی در هر مسندی که قرار دارد برای سازش تلاش کند. سازش دادن رکن اول همه به ویژه قضات است و باید از ظرفیت اهل‌بیت(ع) در این راه استفاده کرد.

حجت‌الاسلام صادقی خطاب به داوران، تصریح کرد: اصل اول در داوری صلح و سازش است ما داوری محض نداریم بلکه داور میانجی‌گر را تعریف کردیم. داوران اول باید طرفین را به صلح و سازش دعوت کنند زیرا این سازش راه نجات طرفین و داور است. داوری کاری سخت و حق‌الناس است و اگر داور ذره‌ای بلغزد آخرت خود را خراب می‌کند. داوران تا جایی که می‌توانند از صدور رأی بپرهیزند و تلاش کنند تا رضایت طرفین را جلب کرده و با هدایت و راهنمایی صلح ایجاد کنند.

وی بخشی از امتیازبندی داوران را براساس صلح و سازش دانست و با تأکید بر اینکه فواید صلح و سازش در مسائل مختلف باید تبیین شود، اظهار کرد: کار داوران هم داوری و هم میانجی‌گری است. باید کاری کرد که داوری ارتقا پیدا کند. این حوزه صد سال سابقه دارد که به‌دلیل ساماندهی نشدن، اعتماد به حوزه داوری کاهش یافت؛ بنابراین در نخستین اقدام داوری حرفه‌ای را از غیرحرفه‌ای جدا و اعتباربخشی کردیم.

رئیس مرکز حل اختلاف کشور در پایان با بیان اینکه داوران در انجام داوری باید کاری کنند که این کار معتبر شود، گفت: داوری را فقط برای کاهش پرونده‌های دادگاه‌ها نمی‌دانیم بلکه هدف این است که مسئله مردم خوب حل شود زیرا رضایت مردم برای ما بسیار مهم است.

انتهای پیام

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود