• تاریخ انتشار : شنبه 20 جولای 2024 - 17:18
  • کد خبر : 19232
  • چاپ خبر

ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه کرمان بر پایه مواد معدنی است

به گزارش کارگران کرمان:احمد حسن‌زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان، در بیست و دومین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به میزبانی استان کرمان گفت: ۴ هزار نفر عضو این مجموعه هستند که در حوزه‌های استخراج، اکتشاف، فرآوری، متالوژی و نقشه‌برداری فعالیت می‌کنند. وی افزود: کرمان به واسطه ساختار زمین‌شناسی

به گزارش کارگران کرمان:احمد حسن‌زاده، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان، در بیست و دومین اجلاس سالانه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران به میزبانی استان کرمان گفت: ۴ هزار نفر عضو این مجموعه هستند که در حوزه‌های استخراج، اکتشاف، فرآوری، متالوژی و نقشه‌برداری فعالیت می‌کنند.

وی افزود: کرمان به واسطه ساختار زمین‌شناسی به عنوان استانی منحصر به فرد معدنی شناخته می‌شود و ۴۰ درصد منابع معدنی کشور و ۴۲ ماده معدنی را در خود جای داده است.

او گفت: ۸ میلیارد تن برآورد ذخیره معدنی استان کرمان است که بیشتر شامل: مس، سنگ‌آهن، زغالسنگ، کرومیت و تیتانیوم می‌شود.

حسن‌زاده تصریح کرد: از ۵۵۰ معدن فعال در استان کرمان، سالانه ۱۳۰ میلیون تن ماده معدنی استخراج می‌شود؛ بنابرابین ظرفیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری و توسعه استان بر پایه مواد معدنی استوار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان کرمان زمینه اکتشافات جدید، استفاده از دانش روز در استخراج و اکتشاف، احداث واحد‌های فرآوری و تکمیل زنجیره مواد معدنی و ناوگان معدنی را در راس زمینه‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان برشمرد.

*سهم متغیر استان‌ها از حقوق دولتی

سپس معاون امور معادن و فراوری مواد وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی با اشاره به سهم متغیر استان‌ها از حقوق دولتی در قوانین مختلف اظهار داشت: قانون برنامه هفتم توسعه، پایه و مقدم است.

رضا محتشمی پور گفت:، اما گاهی این قانون در مقابل قانون بودجه و سالانه کنار گذاشته می‌شود لذا مجلس شورای اسلامی بایستی فکری برای نقض قوانین کند.

او با بیان اینکه ماده ۱۰ قانون معادن یکی از ضدفسادترین قوانین معدن است که در آن الزام به واگذاری معدن در قالب مزایده کردند، تاکید کرد: ما اگر این ماده را نداشتیم امروز واگذاری رانتی را به واسطه فشار‌ها روی دستگاه‌های مختلف شاهد بودیم.

وی افزود: لذا همین یک بند پشتوانه قانونی ما شد تا فشار‌ها را دفع کنیم.

معاون وزیر صمت به صراحت اعلام کرد: برخی می‌خواهند همین یک ماده قانونی را از بین ببرند.

او گفت: در صورتی که براساس قانون اجازه تفاسیر شخصی و نظرات دستگاه‌ها را در واگذاری معادن بدهند، به راحتی باب رانت در واگذاری‌ها باز خواهد شد.

*کرمان استانی معدنی است

همچنین در ادامه رضا بسطامی رییس سازمان نظام مهندسی ایران گفت: کرمان استان کامل معدنی است که بُعد معدن این استان از صنعت آن بسیار بیشتر است.

سپس نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان نیز گفت: معادن باید برای توسعه با نیروی انسانیِ قابل دانشگاه‌ها ارتباط برقرار نمایند.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی با اشاره به این موضوع که مسأله واگذاری‌های معادن در کشور به موضوع سیاست گذاری‌ها باز می‌گردد تاکید کرد: دولت باید تدبیری اتخاذ کند تا دست دلالان و کسانی که فعالیت معادن را متوقف می‌کنند، از این حوزه قطع شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه

برچسب ها