• تاریخ انتشار : شنبه 7 سپتامبر 2024 - 17:44
  • کد خبر : 19528
  • چاپ خبر

برای آینده کرمان به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمندیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان»سیدمهدی طبیب زاده پیش از ظهر امروز ۱۷ شهریورماه در افتتاحیه رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان بر ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و افزود: نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاکنون ضررهایی را متوجه کشور کرده و معدن یکی از مصداق‌های عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است. وی اظهار کرد: ما به معدن‌خیز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان»سیدمهدی طبیب زاده پیش از ظهر امروز ۱۷ شهریورماه در افتتاحیه رویداد سرمایه‌گذاری خارجی در کرمان بر ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرد و افزود: نبود فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاکنون ضررهایی را متوجه کشور کرده و معدن یکی از مصداق‌های عدم جذب سرمایه‌گذار خارجی است.

وی اظهار کرد: ما به معدن‌خیز بودن ایران و کرمان افتخار می‌کنیم و این از آرزوهای مقام معظم رهبری است که معدن جایگزین نفت شود اما سوال اینجاست که آیا این مهم فقط با گفتن محقق می‌شود؟ بخش معدن نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

طبق اعلام رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان، ایران یک درصد جمعیت جهان و هفت درصد ذخایر معدنی دنیا را دارد و باید هفت برابر در اقتصاد دنیا اثر داشته باشد، اما این اثرگذاری کمتر از ۵ درصد است. در حالی سهم معدن ایران فقط یک درصد و سهم دنیا بیش از پنج درصد است.

به گفته وی، کرمان ۶۰ درصد ذخایر معدنی ایران را دارد، اما نتوانسته استان پیشرفته‌ای بشود. کمتر از ۱۰ درصد سرزمین‌های کشور اکتشاف شده که این رقم در کرمان کمتر نیز هست و به عمق بیش از ۲۰۰ متر نرسیده‌ایم و همچنان معادن را به صورت خام می‌فروشیم.

به اعتقاد طبیب‌زاده، برای افزایش ارزش افزوده معدن نیاز به تکنولوژی است و کوتاه‌ترین مسیر جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

به گفته وی، اگر ساز و کار جذب سرمایه خارجی فراهم نشود، آینده استان کرمان مبهم است. در شرایطی که ۷۵ درصد مالیات استان کرمان که خرج خزانه کشور می‌شود از ۱۰ بنگاه معدنی است و این معادن روزی تمام می‌شوند، بنابراین به تصمیات کلان نیاز داریم.

طبیب‌زاده گفت: آینده معدن بدون جذب سرمایه خارجی مبهم است و جز خام‌فروشی چیزی برای کشور در بر ندارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود