به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان»29 مهرماه از سال 1376 با تصويب شورای فرهنگ عمومی كشور بهعنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد تا این روز فرصتی باشد برای ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، شناخت موانع و تنگناها و بررسی راهکارهای جهش صادرات.کرمان با دارابودن بیش از 56 نوع
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان»29 مهرماه از سال 1376 با تصويب شورای فرهنگ عمومی كشور بهعنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد تا این روز فرصتی باشد برای ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، تقدیر از فعالان اقتصادی، شناخت موانع و تنگناها و بررسی راهکارهای جهش صادرات.کرمان با دارابودن بیش از 56 نوع محصول صادراتی باکیفیت و کمنظیر مانند پسته و خرما، مصنوعات مسی، فولاد و صنایعدستی یکی از استانهای صادراتی کشور به شمار میآید، اما کرمان هم مانند سایر نقاط کشور با مشکلاتی برای صادرات دستوپنجه نرم میکند، مشکلاتی که بارهاوبارها طرح میشود، اما نهتنها این مشکلات رفع نشده بلکه بیشتر هم شده است و باید گفت: هر سال دریغ از پارسال.
تولید صادراتمحور را بپذیریم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان میگوید: تجربه موفق کشورهای درحالتوسعه این بوده است که تولید صادرات محور را بهعنوان یک اصل پذیرفتهاند و همه فعالیتها در این راستا متمرکز شده است، تولیدی که انجام میدهند، صادرات محور باشد.سید مهدی طبیبزاده درباره تولید صادرات محور توضیح میدهد: تولید صادرات محور به معنای تولیدی است که توان رقابت در بازار جهانی را داشته باشد که میطلبد رقابتپذیری را رعایت کنیم، کیفیت را افزایش دهیم و تعهد به انجام بهموقع را ایجاد کنیم بنابراین محور تولید صادراتی میتواند کیفیت کار، قدرت رقابتپذیری و مسیر حضور در بازارها را فراهم کند و موجب ارتقای تکنولوژی میشود که مزایای زیادی دارد و اگر کشوری تولیدات را صادرات محور کند بسیاری از پیشرفتهای صنعتی را خواهد داشت.وی با بیان اینکه نگاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نگاه صادرات محور است، ادامه میدهد: کشور الحمدلله با تلاش صادرکنندگان به مرحلهای از خودکفایی و تولید رسیده است و الان وقت آن است که بازار جهانی را برای آنها باز کنند.
75 درصد مشکلات صادرات مربوط به داخل کشور است
طبیبزاده تأکید میکند: به نظرم 70 تا 75 درصد مشکلات صادرات ایران در درون کشور و نه بیرون از آن است و ما از مزرعه تا بازار و از کارخانه تا بازار در همه حلقههایی مشکل داریم که باید انجام شود.وی با اشاره به اینکه برای صادرات محصولات در حملونقل و گمرک و گاهی در استاندارد با مشکلاتی مواجه هستیم، ادامه میدهد: اگر بخواهیم، صادرات رشد پیدا کند ابتدا باید نگاهی به درون داشته باشیم و باید این باور به وجود بیاید که صادرات میتواند راهگشا و راه نجات کشور باشد و از اینرو مسائل تحریم و افایتیاف حل شود و در بازارها برای رقابتپذیری بتوانیم به فعالان اقتصادی کمک کنیم.این فعال اقتصادی میگوید: شرایط را باید تعرفههای ترجیحی با کشورها فراهم کنیم، مگر میشود ما صادرات را انجام دهیم، اما قیمت تمامشده تسهیلات بانکی ما چندبرابر رقبا باشد و یا اینکه مسیر حملونقل ما مسیر گرانی باشد و مگر میشود ما، تعرفه گمرکی برای ورود به یک کشور بپردازیم، اما رقیب ما معاف از تعرفه باشد.طبیبزاده ادامه میدهد: درحالیکه باید بستر را برای صادرات فراهم کنیم، اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است و هر روز بر آن افزوده میشود، حتی وقتی صادرکننده بار را حمل میکند، نگران این موضوع است تا بار به گمرک برسد، قانون عوض شود و صادرات بار او متوقف شود، زیرا تغییر قوانین به قدرت خود باقی است. وی تأکید میکند: به نظر میآید در کشور عزم و باور جدی برای صادرات وجود ندارد زیرا مسائل و مشکلات در مسیر صادرات تکرار میشود و آثارش را میبینیم و بنا بر گفتهها در سال گذشته نزدیک به 14 یا 17 میلیارد دلار تراز تجاری کشور منفی بوده و واردات بیش از صادرات بوده است.
تولید صادراتی داریم، عزم صادراتی نداریم
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان میگوید: در کشوری که ارزش پول ملی آن کم میشود، معمولاً این امر منجر به رشد صادرات میشود زیرا به قدرت رقابتپذیری در بازار افزوده میشود، اما این سؤال جدی وجود دارد که چه اتفاقی افتاده است که کشور ما که این همه دچار اُفت ارزش پول ملی شده، اما صادرات رشد نکرده است و این نشان میدهد، مشکلات به قوت خود باقی است.طبیبزاده خاطرنشان میکند: رفع موانع تولید را دنبال میکنیم و امیدواریم گوش شنوا وجود داشته باشد، زیرا تولید صادراتی در کشور و استان کرمان وجود دارد، اما صادرات محصولات مطلوب نیست.وی با اشاره به اینکه استان کرمان ظرفیت زیادی برای صادرات تولیدات دارد و پسته، خرما و مصنوعات مسی برای صادرات داریم، اما بهسختی صادر میشوند، میگوید: ما راضی نیستیم همه صادرات ما کالاهای خام و یا کشاورزی و معدنی باشد بلکه باید کالاهای صنعتی با فنّاوری بالا و یا محصولات کشاورزی فراوریشده با قیمت بالا داشته باشیم.
انتهای پیام/فارس