• تاریخ انتشار : یکشنبه 3 می 2020 - 12:08
  • کد خبر : 2781
  • چاپ خبر
کارگر نمونه سیمان کرمان مطرح کرد :

سیمان سفید، رتبه برتر جشنواره امتنان کارگری

به گزارش “کارگران کرمان “محمدرضا ارمات یکی از نخبگان بخش کارگری سیمان کرمان روز گذشته در جشنواره امتنان مورد تقدیر قرار گرفت وی در خصوص این طرح که به صورت گروهی در سیمان کرمان اجرایی و به بار نشسته است گفت :سیمان،انواع گوناگون دارد که تمامی انواع آن از آهک ساخته می‌شود، تاریخچه سیمان خود

به گزارش “کارگران کرمان “محمدرضا ارمات یکی از نخبگان بخش کارگری سیمان کرمان روز گذشته در جشنواره امتنان مورد تقدیر قرار گرفت وی در خصوص این طرح که به صورت گروهی در سیمان کرمان اجرایی و به بار نشسته است گفت :سیمان،انواع گوناگون دارد که تمامی انواع آن از آهک ساخته می‌شود، تاریخچه سیمان خود بیانگر سیر تکامل دانش بشری برای دستیابی به این محصول می‌باشد. انواع مختلف سیمان در بسیاری از موارد شبیه هم ساخته می‌شوند و مشترکاتی دارند و در ایران نیز انواع مختلفی از سیمان تولید می‌شود خط تولید سیمان سفید کمی پیچیده‌تر از سیمان خاکستری است .

وی افزود: برای سفید نمودن رنگ سیمان، مواد بسیاری را به غیر از آهک می‌طلبد، در اصل سیمان در حالت کلی از آهک و رس ساخته می‌شود. رنگ تیره سیمان به دلیل وجود سولفات آهن و سولفات منیزیم در سیمان است، همچنین دوده ناشی از سوخت نیز باعث رنگ تیره سیمان می‌ گردد. پس برای سفید شدن باید سولفات آهن و منیزیم از سیمان حذف شود و همچنین از سوخت مناسب و بدون دوده استفاده شود.

ارمات اذعان کرد: برای تولید سیمان سفید، از خاک رسی که میزان سولفات آهن و منیزیم آن از ۸ درصد کمتر است استفاده می‌کنند، از طرفی سوخت کوره را به نحوی انتخاب می‌کنند که تولید دوده نکند (مثلا از گاز استفاده می‌کنند)، گفتنی است در آسیاب نمودن و خرد کردن کلینکر (تا تبدیل به سیمان شود) برای سفیدتر شدن رنگ سیمان و همچنین برای کمک به استحکام، به آن مقداری پودر سنگ گچ نیز افزوده می‌شود. مصرف این نوع سیمان محدود به جایی است که نیاز به نما با رنگ سفید یا روشن باشد، و معمولاً همراه با سنگدانه های مخصوصی استفاده می گردد.

این کارگر نمونه تاکید کرد: از آنجا که قیمت سیمان پرتلند سفید حدود دو برابر سیمان پرتلند معمولی است، بنابر این در تمام طول مراحل کار، انتقال، مخلوط کردن، باید رعایت احتیاط به عمل آید تا از آلودگی جلوگیری شود و تمام وسایل نیز باید تمیز باشند.

وی ادامه داد: خواص گیرش و کسب مقاومت این نوع سیمان مشابه سیمان پرتلند معمولی است و جدا از لزوم دقت بیشتر، فرقی از لحاظ روش انبار کردن و مصرف با سیمان پرتلند معمولی ندارد عمل آوردن ملات با سیمان سفید نیاز به دقت کافی دارد، زیرا به راحتی در اوایل کار کثیف می شود و تقریباً تمیز کردن آن غیر ممکن است. استفاده از ورقه های پلاستیک برای به عمل آوردن آن و دوری از گرد و غبار، روش مناسبی برای نگهداری ملات در اوایل کار است.

ارمات ابراز کرد : طرح سیمان سفید به تصویب هیت مدیره رسید اما به علت ریسک بالا اندکی به تاخیر افتاد با همت و تلاش جهادی کارگران بدون هزینه کرد ارزی با اتکا بر توان داخلی و خطوط قدیمی خود کارخانه تولید این نوع از سیمان اغاز شد .

کارگر نمونه ابراز کرد: از یک شرکت روسی در خواست کمک کردیم که هزینه 340 هزار یورویی را برای تبدیل خط سیمان سیاه به سفید را بعد از تحقیقات خود طلب کرد که در توان کارخانه نبود لذا با صرف هزینه 2 میلیارد تومانی و توقف کامل 10 روزه خط  توانستیم با کمترین هزینه و قطعات بومی سازی شده توانستیم سیمان سفید را تولید کنیم و ارز اوری خوبی را برای کارخانه و اقتصاد کشور رقم بزنیم .

وی در پایان خاطر نشان کرد : در حال حاظر سیمان سفید کل منطقه جنوب شرق کشور را تامین می کند و برای چاه های نفت نیز ارسال می شود حتی در عرصه صادرات این توع سیما نیز رشد موفقیت امیزی را داشته ایم .

انتهای پیام / طهماسبی

لینک کوتاه

برچسب ها