• تاریخ انتشار : دوشنبه 4 می 2020 - 12:00
  • کد خبر : 2806
  • چاپ خبر
مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص تجمعات امروز مطرح کرد؛

کارگران ذغالسنگ کرمان خواستار استعفای مدیر عامل شدند

  به گزارش “کارگران کرمان “ صبح امروز برای اولین بار شهر کرمان شاهد تجمع کارگران معادن ذغالسنگ  در مقابل شرکت ذغال سنگ کرمان بود ، البته در ابتدای اردیبهشت ماه 1399 کارگران شرکت ذغال سنگ کرمان در شهرستان زرند دست به تجمع زدند که به علت شیوع کرونا این تجمع سریعا پراکنده شدند. بعد

 

به گزارش “کارگران کرمان “ صبح امروز برای اولین بار شهر کرمان شاهد تجمع کارگران معادن ذغالسنگ  در مقابل شرکت ذغال سنگ کرمان بود ، البته در ابتدای اردیبهشت ماه 1399 کارگران شرکت ذغال سنگ کرمان در شهرستان زرند دست به تجمع زدند که به علت شیوع کرونا این تجمع سریعا پراکنده شدند.

بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال خصوصی‌سازی معادن در شهرستان زرند و کوهبنان (شرکت معادن زغالسنگ کرمان)، امروز جمعی از کارگران وابسته به این شرکت با تجمع در سطح شهر زرند و با در دست داشتن پلاکاردهایی اقدام به اعتراض علیه این اقدام نمودند.

بنا به اعلام برخی افراد در فضای مجازی،  تجمعی مشابه  در تاریخ  99/2/1 در سطح شهرستان کوهبنان نیز برگزار شده است.

بنا به بیانیه که پیش از این در فضای مجازی منتشر شده بود، مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان، واگذاری و فروش شرکت زغالسنگ کرمان را کذب دانسته و تصمیم صندوق بازنشستگی فولاد در این زمینه را انتقال و ورود ۵ شرکت معدنی زیرمجموعه این صندوق به یک هلدینگ تحت نام «هلدینگ فولاد تجارت دالاهو» به بازار سرمایه (بورس) اعلام کرده و این اقدام را قدمی بزرگ در جهت پیشرفت و اعتلای شرکت‌های زیرمجموعه می‌داند.

در این بیانیه که اصالت آن هنوز برای ما مشخص نیست، “سامان مرتاض” مدیرعامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان گفته است: «با این کار هم با ورود این هلدینگ به بازار سرمایه تمامی ۵ شرکت زیرمجموعه با کمترین هزینه به بورس وارد می‌شوند، و هم تمامی ۵ شرکت از مزایای بورس منتفع می‌گردند. لذا با این عمل، ارزش افزوده پایین استخراج زغالسنگ باارزش افزوده بالای دیگر شرکت‌های زیرمجموعه پوشش داد می‌شود».

مورخ99/2/1 مدیر روابط عمومی شرکت معادن زغالسنگ کرمان در مصاحبه ایی با خبرگزاری ایرنا گفته است : برخی کارگران در اعتراض به واگذاری سه معدن در شهرستان‌های زرند، کوهبنان و راور به بخش خصوصی اجتماع صنفی داشتند که این اجتماعات با دخالت مسئولان استانی و محلی و مدیرعامل شرکت زغالسنگ کرمان، بدور از کمترین حاشیه‌ای جمع‌آوری شد اعتراض صنفی دیروز(دوشنبه) کارگران معادن زغالسنگ کرمان در فضای آرام و بدور از تنش با راهپیمایی صدها نفر انجام شد که معترضان با شفاف‌سازی مسئولان، به محل کار خود بازگشتند و امروز مشکلی در این زمینه نداشتیم.

امروز 99/2/15  نیز راه آرمان نوشت؛ کارگران معادن زغالسنگ استان کرمان در اعتراض به واگذاری این معادن به شرکت خصوصی دالاهو تجمع کرده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت قراردادهای خود شدند اجتماع کارگران صبح امروز در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان مربوطه به خواسته های از پیش اعلام شده انان بوده است که سبب شکل گیری تجمعات کارگری در مقابل دفتر این شرکت گردیده است .

اعتراضات وسیع جمعیت کارگری شرکت زغالسنگ کرمان در فضای مجازی منتشر شد، در راستای پیگیری این مسئله نشست مشترک مدیران صندوق بازنشستگی فولاد کشور در دفتر محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس برگزار شد که در این نشست ، پورابراهیمی از واگذاری ۱۰۰ درصدی زغالسنگ کرمان به شرکت دالاهو خبرداد و اظهار کرد: بهترین راهکار برای حل مشکل کارگران، این است که سهام این مجموعه به صورت ترجیحی از محل سود سنواتی آینده این شرکت ها در اختیار کارگران قرار گیرد و به عنوان بخشی از حمایت های شرکت از بازنشستگان و کارگران مدنظر قرار گیرد.

مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان در این زمینه به خبرنگار ما گفت : در جریان کلیه مطالبات و در خواست های کارگران معادن ذغال سنگ استان کرمان هستیم و هفته گذشته نیز به مدت 4 ساعت با نمایندگان انان در استانداری با حضور استاندارکرمان و مسئولین مربوطه جلسات متعددی را تشکیل داده ایم اما به نتیجه ایی نرسیدیم زیرا اکثر مطالبات این کارگران در سطح ملی است و استان توان حل انان را ندارد .

وی ادامه داد : کارگران ذغال سنگ استان کرمان 14 مطالبه مکتوب از جمله افزایش دستمزد ،عقد قرارداها و …. را اعلام کرده اند که در سطح ملی باید بررسی شوند اما کارگران در شعارهایی که امروز سر می دادند عامل اصلی این اتفاقات را مدیر عامل این شرکت دانسته و خواستار استعفای وی از این سمت شدند زیرا انان معتقدند که با حذف وی برنامه های اجرایی لغو گردیده و همه چیز به روال قبل باز خواهد گشت .

انتهای پیام/ طهماسبی

لینک کوتاه

برچسب ها