• تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 می 2020 - 9:14
  • کد خبر : 2874
  • چاپ خبر
به بهانه تجمعات کارگری معدن کرومیت فاریاب؛

عدم وجود صنایع تبدیلی معزل معادن جنوب کرمان/ کرونا معدنکاران را بی نصیب نگذاشت/بیمه بیکاری که بلای جان کارگران شده است

  به گزارش ” کارگران کرمان  ” معدن کرومیت فاریاب که درجنوب استان کرمان واقع شده است با صادرات سنگ خام کرومیت مخارج خود و کارگرانش امرار معاش می کند اما این معدن بعد از گذشته دو ماه از سال جاری دچار مشکلاتی شده است که مدیران این ماده معدنی مسبب اصلی آن را تحریم

 

به گزارش ” کارگران کرمان  ” معدن کرومیت فاریاب که درجنوب استان کرمان واقع شده است با صادرات سنگ خام کرومیت مخارج خود و کارگرانش امرار معاش می کند اما این معدن بعد از گذشته دو ماه از سال جاری دچار مشکلاتی شده است که مدیران این ماده معدنی مسبب اصلی آن را تحریم های آمریکا، تحریم کشتی رانی ، عدم خرید محصول کرومیت در داخل واجرای تعرفه 25 درصدی به کرومیت توسط دولت  می دانند.

کارگران معدن کرومیت در جنوب کرمان صبح روز گذشته به علت عدم صحت در درج لیست های بیمه و معوقات حقوق در سال های گذشته و همچنین عدم پرداخت ها در دو ماه ابتدای سال جاری در مقابل درب ورودی این معدن به دست به تجمع زدند .

طبق شواهد، این معدن در 2 هفته گذشته نیز دچار چنین اجتماعی گردیده بود که با ورود به موقع مسولین وقت مورد پیگیری قرار گرفت که هفته گذشته طی انتشار متنی در فضای مجازی خبر از پرداخت مقداری از معوقات کارگران می داد اما کارگران با آغاز اجتماع خود اعلام کردند مدیریت این معدن هیچ قدمی برای پرداخت معوقات و رفع مشکلاتی ریالی و حتی لیست بیمه کارگران این معدن بر نداشته است .

مقبلی: تنها مشکل امین یار تامین سوخت بود

مقبلی معاون معدنی سازمان صمت جنوب در گفتگو با خبرنگار ما اعلام کرد : معدن امین یار فاریاب مشکلی که نتواند به صادرات خود ادامه دهد نداشته است زیرا تنها مشکل وی در تامین سوخت بوده است که هفته گذشته این حواله به آنان داده شده است لذا معدن تعطیل نیست و کارگران به فعالیت خود ادامه می دهند .

وی ادامه داد : از اجتماع روزگذشته کارگران بی اطلاع ام اما اجتماع دوهفته گذشته را به خاطر دارم که طی آن  مدیرمعدن اعلام کرده بود که کارگران تجمع کرده کارگر روز مزد بوده اند لذا نمی توان برای کسی که کار نکرده بیمه ایی پرداخت کرد.

کارگر دادش را به که برساند!!

یکی از کارگران معدن طی مصاحبه با خبرنگار ما گفت :  تعدادی از کارگران این معدن با تهیه استشهادنامه ای به دادستانی فاریاب پیگیر مطالبات خود شده اند  ، این مطالبات مختص به دریافت حقوق  طی ماه های فروردین 98، بهمن و اسفند 98 و همچنین فروردین 99 را به همراه ما به تفاوت پرداختی ناقص حقوق کارگران این شرکت در سه ماه 98 به همراه عیدی همان سال است.

اما این همه ماجرای زندگی معدنکاران فاریابی نیست، آن ها پس  از تعطیلی معدن بر اثر شیوع کرونا، برای ثبت نام به سامانه وزارت کار جهت دریافت بیمه بیکاری مراجعه کردند، اما در کمال ناباوری متوجه شدند چون حق بیمه آنها در گذشته توسط کارفرما واریز نشده، بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد.

یکی دیگر از کارگران معترض به ما گفت: هر کارگر ساده با حقوق یک میلیون و نُهصد هزارتومانی نزدیک به ۱۱ میلیون تومان از این شرکت طلب دارد.

وی افزود: چون کارفرما حق بیمه را پرداخت نکرده است، خدمات درمانی و دیگر مزایای بیمه برای ما و خانواده هایمان قطع شده و این در حالی است که وضعیت قراردادی کارگران در سال 1399 نیز بلاتکلیف است و همین موضوع باعث شده تا آنها سردرگم بمانند.

وی در ادامه افزود : طی صحبت هایی که انجام شده طی دو هفته گذشته در شورای تامین لذا مقرر گردیده بود که پیمانکار تا انتهای خرداد ماه مشکلات این کارگران را مرتفع سازد که روز گذشته با پرداخت بیمه های کارگران در فروردین ماه سبب اعتراض دوباره شد زیرا معدنکاران فاریاب پرداخت بیمه های چند روزه از ماه و عدم محاسبه تعطیلات در تعداد روزهای بیمه شده خود را، کارگر روز مزد به حساب آورده و اعلام کردند که مدیران این معدن قصد پرداخت مطالبات آنان را ندارند که با ورود دادستانی این غائله ختم گردید .

این کارگر در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می آید این فقط کارگران هستند که در چارچوب قانون باید عمل کنند لذا این قوانین فقط برای ما اعمال می شود گویی قوانین جدیدی که مانمی دانیم مختص مدیران است که هرگز شامل آنان نمی شود و فقط اعمال این قوانین برای کارگربیچاره است .

صحبت  کارگران سبب شد تا جزییات ماجرا را از مدیر معدن امین یار فاریاب پیگیر شویم .

شهیدی: از 15 معدن کرومیت تنها امین یار فعال است 

شهیدی مدیر معدن امین یار فاریاب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ما از نیمه سال 97 با توجه به خروج آمریکا از برجام و ایجاد تحریم های جدید یک سری تحریم هایی شامل معادن کرومیت از جمله معدن ما شد که هم با افزایش قیمت تولید با دلار تا مرز 20 هزا رتومان و قیمت مواد معدنی  شد که به همین دلیل تاجران ن نمی توانستند از ما خرید کنند قیمت فروش پایین آمد .

وی ادامه داد : این اتفاق سبب شد یک مرتبه هزینه های یک سیستم 5 برابر شده و قیمت مواد معدنی افت کند لذا با این اوصاف یک کارگاهی که وابسته به فروش مواد معدنی خودش در طول یکسال هست به یکباره با هزینه های 5 برابری و افت قیمت ماده معدنی می تواند سر پا بایستد؟ همین امر سبب شد در شهرستان فاریاب که 15 معدن استخراج کرومیت وجود داشت تعطیل شوند و تنها یک معدن آن هم “امین یار” به کار خود ادامه دهد .

شهیدی عنوان کرد : از نیمه سال 97  در این مدت از دارایی های شرکت  از جمله دستگاه های کمتر مورد استفاده و …. فروختیم و تا پایان سال 97 به روز ماندیم لذا از ابتدای سال 98 و ماه های فروردین و اردیبهشت ما با موج دوم تحریم های آمریکا روبه رو شدیم که سبب شد تا کشتی رانی ما هم تحریم گردد  و با توجه به قیمت بالای همه مواد مصرفی و قطعات که از سال گذشته مانده بود مواد معدنی دیگر عملا خریدار نداشت که مشکل فروش به دیگر مشکلات این معدن نیز اضافه شد .

وی تاکید کرد : تا تیرماه مشکل فروش ما ادامه داشت که دولت در این راستا یک تعرفه صادراتی 25 درصدی را برای مواد معدنی خام  اعلام کرد که متاسفانه کرومیت هم در این لیست قرار داشت با توجه به اینکه کرومیت درداخل خریداری ندارد و ما با دوکارخانه خرید کرومیت د رایران که یکی در رفسنجان و دیگری در سبزوار است وارد معامله شدیم که در خواست خرید از امین یار را به آنان دادیم اما متاسفانه هر دو کارخانه انصراف از خرید داده و اعلام کردند که ما نمی توانیم بخریم زیرا با توجه به حجم تولید مواد ذخیره شده داریم .

مدیر معدن امین یار با بیان اینکه ما کرومیت استخراج شده را نه درداخل می توانستیم بفروشیم نه در خارج لذا با تعرفه 25 درصدی دولت به صادرات کرومیت تیر خلاص به بدنه معدن زد زیرا به یکباره با افزایش 30 درصدی ماده معدنی روبه رو شدیم که عملا به مرز ورشکستگی نزدیک شدیم اما علی رغم همه اینها ما از مرداد ماه حقوق پرداخت کردیم و اگر معوقاتی هم در 4 ماه ابتدای سال یعنی فروردین تا تیر ماه رو داریم تنها به دلایلی بود که بیان کردیم ،با این اوصاف از مرداد مرتب پرداخت حقوق را داشته ایم و حتی یک کارگر را نیزتعدیل نکرده ایم .

شهیدی افزود : ما با شرایط سختی که روبه رو شدیم نه کارگاه را تعطیل کردیم و نه کارگری را تعدیل ساختیم آن هم در سالی که باید رونق تولید می بود اما عملا ما با رکود تولید مواجه شده بودیم لذا از 29/11 تا 25/12 که تعطیلی کارگاه بود تعداد 4 حقوق پرداختی داشتیم و مسائل مطروحه علت معوقات کارگری بود که ما هم عامل آن نبودیم بلکه شرایط اعمال شده داخلی و خارجی بر بدنه کرومیت این اثر را گذاشت .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما همچنان فروش نداریم اما از دارایی های شرکت و موارد کمتر استفاده ایی که باقی مانده استفاده می کنیم تا مطالبات باقی مانده را پرداخت کنیم لذا از حقوق های معوق آنان 3 پرداختی داشته ایم که به صورت مساعده ایی بودند وباقی مانده حقوق های پرداخت شده بودند ، حقوق بهمن ماه را کامل دادیم و یکشنبه هفته آینده نیز یک حقوق کامل پرداخت خواهیم کرد و به روز می شویم .

شهیدی تاکید کرد : تنها مطالبه کارگران معدن از ما در خواست بیمه پرداخت نشده آنان است که اصلا این امر دست ما نبوده است باید گفت عامل اصلی این رخداد خود کارگران بوده اند زیرا کارگران در اسفند ماه داخل مینی بوسی که راهی معدن بوده یک عکس دسته جمعی گرفته اند و اعلام کردند ما با این ماشین که داریم میایم اگر یکی کرونا داشته باشه چکار کنیم!! که بر اساس همین مستند اداره بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا به ما اعلام کردند  که باید کارگاه را تعطیل کنید لذا ما از 25/12 تا اردیبهشت ماه تعطیل کردیم ، خوب این یک ماه رو هم قرار بود دولت و اداره کار با بیمه بیکاری به کارگرانی که شاغل نبودند ، پرداخت کند .

مدیر معدن امین یار  ادامه داد : تعدادی از کارگران در همین ایام کرونا خودشان اعلام کردند که می خواهند کارکنند لذا با مسئولیت خودشان به کار ادامه دادند که بیمه بر اساس لیستی که نماینده آنها برای ما فرستاده بیمه را رد کرده ایم لذا اگر اشتباهی هم صورت گرفته باید از نماینده خودشان پیگیری نمایند ، مابقی هم باید خودشان از طریق اداره کار و تعاون پیگیر می شدند نه ما تا بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند .لذا این ایراد به ما نبوده است که درجلسه ایی که داشتیم کارگران این امر را تایید کردند .

وی تاکید کرد: در حالی که در مصوبه شورای تامین شهرستان  به ما 3 ماه وقت داده شده بود تا مشکلات را رفع کنیم اما ما همه معوقات را زودتر از آن زمان انجام می دهیم ، مدیر عامل و دفتر مرکزی ما نیزهمیشه پاسخگوی مشکلات کارگری بوده است و همه کارگران شماره وی را دارند و آن قدری که کارگر ان ما با مدیر عامل ارتباط دارند با مدیر معدن ندارند در برخی مواقع لذا عدم حضورمدیر عامل یک شبهه نادرست است زیرا هر دو هفته یکبار هم برای بازرسی از معدن د راینجا حاضر می شوند و پیگیر رفع مشکلات هستند .

 

شهیدی افزود :  یکی دیگر از مطالبات کارگران معدن بحث قرار دادها هست که ما از سال گذشته تا کنون با اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی درگیر هستیم زیرا کارگری را ما می توانیم با وی قرار داد ببندیم که دارای استانداردهای لازم این اداره  از جمله سلامت  و سایر مواردی که هست را داشته باشد لذا سال گذشته طی نامه ایی به این اداره مبنی بر جذب تعدادی از کارگران خواستیم اداره تعاون آنان را معرفی کند که متاسفانه به مشکل خوردیم لذا در سال جاری هم دوباره ، ما طبق مصوبه شورای تامین به اداره تعاون قرار شد افراد را معرفی کنیم و دوستانی که استانداردهای لازم را دارند برای عقد قرار داد دارند ومورد تایید اداره تعاون هستند را قرارداد ببندیم .

 

مدیر معدن امین یار عنوان کرد :ایمنی مجموعه نیز تحت نظر واحد ایمنی مختص به معدن هست لذا سال گذشته طی دو مرحله لباس ایمنی و کار به کارگران اهدا شده است گرچه قیمت لباس کار از سال گذشته تا کنون 5 برابر شده است که محدودیت ایجاد می کند لذا باید این نکته را نیز ذکر کرد که درزمان ارزانی و رونق آنقدر لباس به کارگران داده شده بود (رندم سال 2 مرتبه ) که جایگاه های سوخت نزدیک معدن هم کارگرانش لباس امین یار تنشان دیده می شد لذا به علت مشکلات مالی ما در سال جاری تنها یکبار لباس معدن داده ایم اما بنا داریم  در هفته جاری نیز مرحله دوم را اهدا کنیم  تا مشکل لباس هم حل شود .

 

وی افزود : گرچه برخی از مطالبات کارگران وجود داشته است اما باید از سوی نمایندگان کارگری پیگیری شود لذا در سال جهش تولید نباید با تعطیلی معدن به دنبال کسب مطالبات بود ، در سال گذشته ما تعدیل نداشته ایم گرچه برخی کارگران خودشان کار بهتری پیدا می کنند و از معدن می روند که این مسئله به مدیریت متوجه نمی شود .

رضا اسماعیلی: کارگران مطالبات خود را با شکایت به اداره کار حل کنند

رضا اسماعیلی مدیر کل اداره تعاون استان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت : کارگران معدن امین یار مطالباتی دارند که این مطالبات باید با شکایت به اداره تعاون پیگیری شود که کارگران خودشان علاقه ایی به شکایت و پیگیری رسمی ندارند لذا امروز بازرس اداره تعاون در معدن حاضر می شود تا از نزدیک مشکلات را بررسی کند که نتایج آن متعاقبا اعلام خواهد شد .

 

با همه ی این اوصاف به نظر می رسد

اما با توجه به وجود 2 کارخانه فرآوری در کشور که یکی از آنها در استان خودمان کرمان است چرا این دو واحد صنعتی علاقه مند به خرید از داخل نبوده و در راستای حمایت از واحد های معدنی داخل قدمی برنمی دارند!! مسئله ایی است که در گزارش بعدی حتما به آن خواهیم پرداخت .

 

تهیه و تنظیم : طهماسبی

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

لینک کوتاه

برچسب ها