• تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 ژانویه 2021 - 7:55
  • کد خبر : 3196
  • چاپ خبر
مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان خبر داد؛

۷ پهنه جدید ذغالسنگ در کرمان کشف کرده ایم/ کرمان با نام ذغالسنگ جهانی خواهد شد

به گزار ش “کارگران کرمان ” استان کرمان که به بهشت معادن معروف است همه ساله انواع مطالبات به حق کارگری را تجربه می کند که ساخته دست برخی مفسدان، روابط ناصحیح و تغیرات کوتاه مدت مدیران عاملی است که یا تخصص کافی در مدیریت و عرصه به دست گرفته ندارند و یا کرمانی نیستند

به گزار ش “کارگران کرمان ” استان کرمان که به بهشت معادن معروف است همه ساله انواع مطالبات به حق کارگری را تجربه می کند که ساخته دست برخی مفسدان، روابط ناصحیح و تغیرات کوتاه مدت مدیران عاملی است که یا تخصص کافی در مدیریت و عرصه به دست گرفته ندارند و یا کرمانی نیستند و دلی برای این آب و خاک نمی سوزانند.

معادن استان کرمان در چهار بخش سنگ آهن ، مس، کرومیت و ذغال سنگ حرف اول را می زنند و نزدیک به 70 درصد پهنه های معدنی و نیاز ناخالص صادراتی را این استان تامین می کند.

در حالی که 25 پهنه معدنی جدید نیز به معادن مورد بهره برداری اضافه شده است نشان می دهد این استان در افق 1404 با فراوری همین مواد معدنی که حاوی انواع کنسانتره ذغال و سنگ آهن و واحد های فولادی بتواند حرف اول ایران را بزند .

با وجود بهشت معادن بودن کرمان برای کل کشور که توانسته است 34 درصد صادارت ناخالص و غیر نفتی را به خود اختصاص دهد اما معادن ذغالسنگ کرمان از دهه 50 تا کنون هنوز بروز نشده اند و حتی اقتدار کارگران این قشر نیز از بین رفته است و این اتفاق به سبب سود جویی  افرادی است که تنها منافع خودشان بر منافع ملی و کارگران این قشر را ترجیح می دهند و از سال 90 تا کنون نزدیک به 5 مدیر عامل در شرکت دغالسنگ کرمان حکمرانی کرده اند.

درست ابتدای سال 99 بود که صدای فریاد خواهی کارگران ذغالی که حرف به حق و اعتراض درستی به نظام طبقه بندی حقوق و دستمزد نوشته شده از سالیان دور در کرمان سوژه خبرنگاران شد و همین عدم توجه به صحبت و کارگران موجبات 16 روز بست نشینی کارگران این معادن در محل شرکت ذغالسنگ کرمان شد و ماهها مورد مناقشه بود تا مدیر عامل شرکت ذغال سنگ برکنار و مدیری جدید این سمت را بر عهده گرفت .

صحبت کارگران  د راعتراض به مفاد طرح طبقه بندی مشاغل، داشتن قرارداد دائم، افزایش حقوق و مزایا، پرداخت نواقص بیمه‌ای و جلوگیری از شروع مجدد پیمانکاری در معادن از مشکلات و خواسته‌های اصلی کارگران زغالسنگ بود که با حضور مدیر عامل جدید که سال های 93 تا 94 شرکت معادن ذغالسنگ کرمان را سرپرستی می کرد،این مشکلات رفع نشده اما از بار ناراحتی کارگران کاسته است .

باقرنیک طبع مدیر عامل شرکت ذغال سنگ کرمان بعد از 6 ماه کاری اولین نشست خبری خود با خبرنگاران را برگزار کرد و از خدماتی که در رفع مشکلات کارگران ذغالی استان کرده بود سخن راند.

وی با بیان این امر که مکسن کارگری و طرح طبقه بندی از مهمترین در خواست های کارگران بوده است، گفت : شرکت ذغال سنگ کرمان اراضی زیادی دارد که ما با تشکیل شورای املاک سعی در تجمیع و سازماندهی انها داریم تا بتوانیم برای کارگران بدون خانه سرپناهی ایجاد کنیم کما اینکه 200 هزار تومان حق مسکن به پایه حقوق کارگران و بازنشستگان اضافه شده است.

نیک طبع ادامه داد: بزرگترین خدمت به کارگران ایجاد ثروت است اگر شرکت ذغالسنگ حساب شده خرید و فروش کند به اقتدار خود بر می گردد چه اینکه تا کنون به این نقطه رسیده ایم و اقدار ما خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان وکارگران برگشته است و در هر کجای کرمان کارگر ما مراجعه کند بدون معطلی درمان می شود.

این مدیر جوان به خطوط ریلی جایگزین اتوبوس ها و کامیون های حمل بار با خطوط ریلی اشاره کردو گفت: تفاهم نامه ایی رابا راه آهن جمهوری اسلامی ایران بسته ایم تا خطوط ریلی جدید را در مناطقی که معادن ما وجود دارند ایجاد کنیم تا کنسانتره و ذغال کرمان از معادن مستقیم به سمت کارخانجات هدف حرکت کنند، زیر ساخت ها اماده شده است و به زودی عملیات اجرایی آن اغاز خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان با اشاره به این امر که همه فرزندان کارگران فرزندان خود من هستند افزود: تمام دانش اموزانی که مشکلات تحصیلی دارند تحت پوشش شرکت هستند و برای فرزندان هدیه تحصیلی بر اساس میانگین معدل در نظر گرفته می شود و به خود دانش آموزپرداخت می شود و دانشجویان را نیز بورسیه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون 600 کمک هزینه معیشتی به خانواده های محروم این شرکت پرداخت کرده ایم گفت: می دانیم که وضعیت معدن کاوان و استخراج کنندگان معادن ذغال ما در حقشان اجحاف شده است و هرجا کسری بوده است از جیب کارگر برداشته شده است اما به دنبال احیای واقعی حقوق آنها هستیم .

نیک طبع به دانشگاه علمی کاربردی شرکت ذغال سنگ کرمان اشاره کردو گفت : معادن استان کرمان در عرصه ایمنی نیازمند تحرکات علمی و تخصص نیروهای انسانی متخصص است لذا ما تنها دانشگاه در کل کشو رهستیم که رشته ایمنی معادن را داریم وبهترین محیط های اموزشی را داریم لذا کسانی که در این رشته تحصیل کنند برای کار درمعادن بی شک انتخاب می شوند .

وی افزود: در افق 1404 شرکت ذغالسنگ 7 پهنه جدید معدنی کشف کرده ایم که اماده بهره برداری و استخراج هستند و در چشم انداز ما طرح بهره برداری افق زیر 2400 را که کارهای آن انجام شده است از ابتدای 1400 اغاز خواهیم کرد و ذغال معدن هشونی نیز از سال 1401 اماده بهره برداری خواهد شد مجوزات ان انجام شده است .

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان اذعان کرد: بهترین ذغال استان کرمان که حرارتی است در معادن ابنیل وجود دارند که میزان تقریبی 49 میلیون تن ذخیره ذغال را احتساب کرده ایم و در سه بخش معدن ابنیل شمالی ، ابنیل مرکزی و ابنیل جنوبی بوده که کار اکشافی انها تما شده است و معدن ابنیل مرکزی با تولید 400 تن در روز در حال استخراج است و ما بقی نیز به زود آغاز به تولید و بهره برداری خواهند کرد.

نیک طبع در پایان خاطر نشان کرد: اولین مدیر عاملی هستم که همزمان با کارگران خودم پرداختی حقوق ماهیانه دارم و هر زمان پیامک واریز برای من ارسال شود بی شک در همان زمان پیامک واریز حقوق برای دورترین کارگر بنده در معادن ارسال شده است این درحال یبود که سال ها این واریزی حقوق متمرکز نبود و براساس سنوات و … انجام می شد اما این اتفاق برا همیشه خاتمه یافت و متمرکز حقوق ها پرداخت می شوند.

انتهای پیام /طهماسبی

لینک کوتاه

برچسب ها