• تاریخ انتشار : شنبه 23 ژانویه 2021 - 12:52
  • کد خبر : 3233
  • چاپ خبر
مدیر عامل شرکت ریشه گستر کرمان عنوان کرد؛

اولین تولید کننده کود بر پایه قارچ میکروریزی د رکرمان هستیم

ابراهیم صداقتی  مدیر عامل شرکت ریشه گستر کرمان در گفتگو با ” کارگران کرمان”  از تولید کود جدید بر پایه دانش بنیان در این واحد فن آور خبر داد و گفت: از سال 96 با عنوان تولید تولید کود زیستی و نهال‌های میکوریزی د راستان کرمان آغاز به کار کردیم با توجه به اینکه شرکت

ابراهیم صداقتی  مدیر عامل شرکت ریشه گستر کرمان در گفتگو با ” کارگران کرمان”  از تولید کود جدید بر پایه دانش بنیان در این واحد فن آور خبر داد و گفت: از سال 96 با عنوان تولید تولید کود زیستی و نهال‌های میکوریزی د راستان کرمان آغاز به کار کردیم با توجه به اینکه شرکت ما دانش بنیان است لذا با تحقیقات ویژه به دنیال افزایش محصولات بر پایه عناصر طبیعی هستیم لذا تولیدات زیادی را نیز تا به امروز وارد بازار های داخلی و خارجی کرده ایم .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قارچ ها بی علت توسط خداوند حکیم خلق نشده اند لذا تحقیقات گسترده ایی را در استفاده از انواع قارچ ها برای افزایش محصولات باغی اغاز کردیم که پایه و اساس همه مقالات علمی ما و محصولات تولید شده ما گردیده است.

صداقتی اذعان کرد: حدود 90 درصد گیاهان آوندی به‌طور طبیعی با قارچ‌های میکوریز آربوسکولار رابطۀ همزیستی مفید دارند و پژوهشگران مختلف تأثیر تغییرات فصلی بر میزان جمعیت اسپور قارچ‌های میکوریز آربوسکولار در ریزوسفر گیاهان را بررسی کرده‌اندکه در اغلب این پژوهش‌ها، معمولاً بیشترین تعداد اسپور در اواسط یا اواخر فصل رشد مشاهده شده است؛ به عبارت دیگر، چنانچه نمونه‌برداری در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام شود، امکان دستیابی به تعداد اسپور فراوان با تنوع زیاد در خاک و وجود ریسه‌های خارج‌ریشه‌ای زیادتر، بیشتر است .

وی با بیان اینکه ما برای اغاز به کار بر روی انواع اوندها و قارج ها کار کردیم گفت : مبنای ما در پژوهش  قارچ‌های میکوریز آربوسکولار بوده است که بر سه گونۀ‌ C. etunicatum، F.mosseae و S. constrictum گونه‌های غالب میکوریزای همزیست با گیاهان مطالعه‌شده شناسایی شدند.

این پژوهشگر برتر اذعان کرد: تفاوت اسپورهای C. etunicatumبا گونه‌های دیگر این جنس در ساختار دیواره است که گونۀ C. etunicatum دارای دیوارۀ اسپور دولایه‌ای است این گونه در ایران از مرکبات، سویا، زیتون، غلات، آفتابگردان و مزارع نیشکر گزارش شده است ابعاد، رنگ اسپورها، شکل ریسه در محل اتصال و عرض گونۀ F.mosseae با توصیف‌های گردمان و نیکلسون(1963) مطابقت دارد (33). نزدیک‌ترین گونه به F.mosseae، گونۀ F. coronatus است، ولی دیوارۀ اسپور F. coronatus  دولایه‌ای است.

صداقتی این گونه قارچ را از پسته و همچنین از مرکبات، سویا، آفتابگردان، یونجه، زیتون، نیشکر و غلات گزارش کرده است.

وی ابراز کرد: گونۀ S. constrictum به‌علت رنگ متمایزکنندۀ آن و همچنین باریک‌شدن هیف در محل‌ اتصال به اسپور به‌آسانی از سایر گونه‌ها شناخته می‌شود؛ این گونه در ایران از مرکبات، گیلاس، کنجد، زیتون و مزارع غلات شناسایی و گزارش شده است .

باتوجه‌به شرایط محیطی و اقلیم معتدل و کوهپایه‌ای مناطق جوپار و ماهان، گونه‌های یادشده برای همزیستی با گیاهان این مناطق نسبت به سایر گونه‌های قارچ میکوریز آربوسکولار مناسب‌ترند که نوع گونه‌های میکوریزی و جمعیت آنها در خاک با عوامل متعددی ازجمله فعالیت میکروبی خاک، درجه‌حرارت، عملیات خاکی انجام‌شده، نور و حاصلخیزی خاک ارتباط دارد؛ از سوی دیگر، اختصاصیت میزبانی بین اعضای قارچ‌های میکوریز آربوسکولار با گیاهان مبزبان وجود ندارد، ولی ترجیح میزبانی یا رابطۀ ترجیحی بین گونه‌های خاص قارچ‌ها با میزبان‌های گیاهی مشخصی اثبات شده است .

صداقتی ادامه داد: نتایج پژوهش حاضر و پژوهش‌های مشابه نشان دادند کلونیزاسیون ریشه‌ها تحت‌تأثیر عوامل خاکی، محیطی و میزبان قرار دارد؛ بنابراین، تلاش بیشتر برای شفاف‌سازی و درک ارتباط بین عوامل خاکی و محیطی تأثیرگذار بر نقش این قارچ‌ها در رشد گیاهان ضروری به نظر می‌رسد.

وی تاکید کرد: باتوجه‌به اهمیت تولید گیاهان دارویی و استقبال روزافزون دنیا برای مصرف داروهای گیاهی و اینکه گیاهان دارویی پوشش بسیاری از مراتع را تشکیل می‌دهند، همزیستی با قارچ‌های میکوریز علاوه‌بر افزایش شاخص‌های رشدی، مراحل نمو گیاه را نیز تسریع می‌بخشد؛ بنابراین می‌توان از پژوهش‌های همزیستی میکوریز با گیاهان برای افزایش سرعت توالی در طبیعت و به‌شکل ابزاری مفید برای احیای اکوسیستم‌های نیمه‌خشک بهره برد.

صداقتی با اشاره به این مطلب که  می‌توان با شناسایی میکوریزهای همزیست، اقدام به تجاری‌سازی و تولید انبوه قارچ‌های میکوریز کرد و از آنها برای بهره‌وری بهتر تولید گیاهان دارویی در مزارع استفاده کرد، گفت: در حال حاضر ما کودی را تولید کرده ایم که می تواند با همین رابطه بین گیاهی می تواند بدون اسیب به ریشه و گیاه موجب رشد محصولات زراعی و باغی شود و افزایش کیفی محصول را نیز به ارمغان اورد.

وی به میزان تولید کود بر پایه قارچ اشاره و خاطر نشان کرد: کود زیستی ماکولند،نهال و نشاهای تیمارشده میکوریزی،بذرهای میکوریزی به میزان 2 تن در ماه تولید می شود که بازار های صادراتی خوبی را نیز برای خود جذب ساخته است و در سال جاری به عنوان نمونه برتر در کشور معرفی شود .

ابراهیم صداقتی درخصوص دیگر محصولات این واحد دانش بنیان خاطر نشان کرد: تولید فرمولاسیون های پودر، گرانول و بذرمال در سال 98 شکل گرفت که بر پایه آن انواع کود های دانش بنیان وارد بازار شده اند و امیدواریم به زودی  تولید فراورده های مختلف زیستی جایگزین برای کودها و سموم شیمیایی  را در کل ایران جا بیاندازیم .

انتهای پیام / طهماسبی

لینک کوتاه

برچسب ها