• تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 آگوست 2024 - 16:59
  • کد خبر : 19441
  • چاپ خبر

تبدیل بیش از نیمی از شبکه برق شمال استان از سیم مس به کابل خودنگهدار

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان» پیش از ظهر امروز نشست خبری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با حضور عابدین عسکرپور مسئول سازمان بسیج ادارات استان کرمان و اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه محمد سلیمانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت توضیح داد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «کارگران کرمان» پیش از ظهر امروز نشست خبری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان با حضور عابدین عسکرپور مسئول سازمان بسیج ادارات استان کرمان و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این جلسه محمد سلیمانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان ضمن ارائه گزارش عملکرد شرکت توضیح داد: بیش از ۹۱ هزار کیلومتر مساحت با حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار نفر جمعیت را در شمال استان تحت پوشش داریم و پیش‌بینی می‌شود، طی دو سال آینده ۲۰۰۰ مگاوات برق خورشیدی در استان داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان یک ماه متوالی دمای بالای ۳۸ درجه را تجربه کردیم که در سال‌های گذشته چنین گرمایی وجود نداشت یا موردی بود، ادامه داد: این درجه گرما فشار زیادی روی شبکه ایجاد کرد، و امسال هم متاسفانه از اواسط مرداد بخشی از نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم.

سلیمانی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی شبکه توزیع برق بخش سرقت در استان است ادامه داد: به دلیل اینکه سیم‌های برق از جنس مس بوده و سرقت افزایش یافته اما استفاده از کابل خودنگه‌دار راهکار این معضل است، البته  در این مسیر نیروهای انتظامی و امنیتی استان کمک شایانی به ما کردند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ کاهش ۳۴ درصدی سرقت را داشتیم اظهار کرد: در نیمه سال جاری هم نسبت‌به سال گذشته ۴۰ درصد کاهش سرقت سیم برق را در استان داشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان تصریح کرد: یکی از دلایل سرقت در سطح استان اسکان اتباع غیرمجاز و بازار فروش مس در کرمان است و در حال حاضر بیش از نیمی از شبکه برق شمال استان از سیم مس به کابل خودنگه‌دار تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی در حوزه ضایعات که سال گذشته در شهرداری انجام شد به کاهش سرقت سیم مسی کمک کرد، افزود: از اهداف اصلی شرکت توزیع هوشمند کردن است که در این مسیر هم رویت‌پذیری وجود داشته باشد و هم کنترل‌پذیری هم‌زمان که قطعی از راه دور را دارد.

سلیمانی با بیان اینکه در حال حاضر کنتور غیرهوشمند به فروش نمی‌رسد ادامه داد: همه حوزه کشاورزی ما رویت‌پذیری است و ۹۸ درصد کنترل‌پذیر از راه دور است.

وی با اشاره به اینکه از چالش‌ها و مشکلات شبکه و تاسیسات؛ سرقت سیم و تجهیزات شبکه خصوصا سیم‌های مسی است اظهار کرد: استهلاک و فرسودگی شبکه با قدمت بالای ۴۰ سال و خوردگی خاک همچنین کمبود پست توزیع، پراکندگی مشترکین، بالا بودن مصرف مشترکین کشاورزی در مقابل نرخ پایین آن‌ها، حاشیه‌نشینی و انشعاب غیرمجاز، طرح اقدام ملی مسکن و عدم کفایت هزینه‌ها از چالش‌های ما است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان گفت: امسال۴۴۲ میلیارد تومان پروژه آماده افتتاح در هفته دولت در دستور کار داریم، که جمعاً ۱۱۹ پروژه است و خوشبختانه تا امروز علی‌رغم همه چالش‌ها مسکن مهر یا ملی نبوده که ساخته شود و مشترک برق نداشته باشد.

وی با اشاره به معافیت‌های برقی توضیح داد: اگر در بخش کشاورزی مشترکی ۸۰ درصد از میزان برق را از سیستم‌های خورشیدی استفاده کرده باشد از خاموشی برق معاف می‌شود، و شهرک‌های صنعتی که ۳۵ درصد برق خود را از سیستم‌های خورشیدی استفاده کنند، از قطعی برق معاف می‌شدند.

سلیمانی با بیان اینکه در حوزه رمزارز با محدودیت مصرف مواجه بودند، توضیح داد: مزارع استخراج رمزارز فقط دو شب تا ۹ صبح امکان استفاده از برق را داشتند و ما ۱۳ اشتراک رمزارز در استان داریم، که دو تا از آن‌ها در حال حاضر فعال هستند.

وی تصریح کرد: به محض اینکه نیروگاه‌هایی در کشور از مدار خارج می‌شود، مجبور هستیم تعدادی از مشترکین را از شبکه خارج کنیم و اختیار این قطعی‌های برق دست ما نیست.

سلیمانی در پایان تصریح کرد: بیمه‌های مربوط به قبض برق شامل برق‌گرفتگی، نقص عضو یا آتش‌سوزی است که شرکت‌های بیمه پوشش می‌دهند برخی موارد هم مربوط به خسارت وسایل برقی است که اگر فرد در سامانه خسارت‌های توانیر ثبت کند، خسارت پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/طالبی پور

لینک کوتاه

برچسب ها

ناموجود